AvainsanatPolitiikka,
Neogames Finland julkaisee Suomen pelialan vaaliohjelman 9.6.2024 käytäviin Europarlamenttivaaleihin. Ohjelma tavoittelee Euroopan unionia, joka kasvattaa ja houkuttelee huippuosaajia, panostaa sisällöntuotanto- ja innovaatioympäristön kehittämiseen ja kehittää alan itse- ja yhteissäätelyä. On koko kotimaisen pelialan etu, että EU:sta rakennetaan maailman paras paikka kehittää pelejä.
- EU:n on oltava maailman paras paikka kasvaa huippuosaajaksi ja vetovoimaisin sijainti maailman parhaille osaajille
- Enemmän voimaa osaajakasvatukseen.
- Unionin on lisättävä panostuksia digitaalisten taitojen oppimiseen ja oppilaitosten välisen yhteistyön tiivistämiseen.
- Unionin on laajennettava tuki-instrumenttiensa fokusta epämuodollisiin oppimisen muotoihin (esim. pelinkehityskerhot ja game jamit) ja rakennettava oma erillinen tuki-instrumenttinsa startup-yritysten perustajien diversiteetin lisäämiseen.
- Matalammat esteet osaajien houkuttelulle.
- Unionin on määrätietoisesti vähennettävä maahanmuuttobyrokratiaa ja keskityttävä maahanmuuttopolitiikassaan entistä enemmän osaajien ja heidän perheidensä houkutteluun Eurooppaan.
- Unionin ja sen jäsenvaltioiden on nopeutettava ja sujuvoitettava opiskelijoiden maahanmuuttoprosessia ja turvattava heidän mahdollisuutensa hakea töitä tai jatko-opintopaikkaa Euroopasta valmistumisen jälkeen.
- Unionin on poistettava työvoiman vapaan liikkuvuuden esteitä jäsenvaltioiden välillä; myös silloin kun työntekijät ovat maahanmuuttajia.
- Unionin on luotava huippuosaajille erillinen oleskelulupa työn hakemista varten.
- Sujuvammat etätyömarkkinat.
- Euroopan unionista on rakennettava yhtenäinen etätyömarkkina-alue.
- Unionin on kartoitettava kaikki keskeiset kansalliset säädökset, jotka hankaloittavat rajat ylittävää etätyötä koskivatpa ne sitten yritysverotusta tai työntekijöiden sosiaaliturvaa.
- Unionin on velvoitettava jäsenvaltionsa kokoamaan kaikki maahanmuuttoon ja rajat ylittävään etätyöhön liittyvät säädökset ja ohjeistukset yhteen paikkaan ja pitämään tätä tietokantaa ajan tasalla.
- Enemmän voimaa osaajakasvatukseen.
- EU:n on panostettava enemmän sisällöntuotanto- ja innovaatioympäristönsä kehittämiseen
- Pelit kulttuuri- ja innovaatiorahoituksen keskiöön.
- Luova Eurooppa -ohjelman rahoitusta on kasvatettava erityisesti pelialan osalta.
- Peleistä on tehtävä läpileikkaava teema unionin tutkimus- ja innovaatiorahoitukseen ja pelialan tarpeisiin on luotava oma tutkimus- ja innovaatiorahoitushaku.
- Pelialan kaltaiset kasvualat on sisällytettävä aluekehitysrahoituksen älykkään erikoistumisen strategioihin.
- Pelit on tuotava osaksi valtiotukien ryhmäpoikkeusasetuksen audiovisuaalista poikkeusta.
- Tekijänoikeusjärjestelmä tekoälyn aikakaudelle.
- Unionin tekijänoikeuslainsäädäntö on yhdenmukaistettava.
- Unionin tekijänoikeusjärjestelmän on turvattava ihmisten luomien sisältöjen kilpailukyky. Unionin on keskityttävä tekijänoikeuksien turvaamisen lisäksi tavaramerkkien ja mallioikeuksien suojaan tekoälyn kouluttamisessa.
- Luovan taiteellisen työn tekijöiden sekä tavaramerkkien ja mallioikeuksien haltijoiden oikeuksien suojelun on oltava tasapainossa heidän elinkeinonvapautensa ja sopimuksen vapauden turvaamisen kanssa.
- Unionin on luotava tiukka säädösympäristö sopimattomille ja epäreiluille tekoälytyökalujen vakiosopimusehdoille myös yritysten välisessä palvelukaupassa.
- Pelit kulttuuri- ja innovaatiorahoituksen keskiöön.
- EU:n on jatkettava panostustaan itse- ja yhteissäätelyyn
- Itse- ja yhteissäätelyjärjestelmien kehittäminen lainsäädäntötyön ytimeen.
- Pelialan PEGI-ikärajajärjestelmä on yhteissäätelyn menestystarina. Koska teknologisen kehityksen nopeus haastaa jatkuvasti liian yksityiskohtaisen sääntely-ympäristön, unionin on panostettava enemmän alakohtaiseen itsesäätelyyn ja viranomaisten kanssa tapahtuvaan alakohtaiseen yhteissäätelyyn.
- Itse- ja yhteissäätelyjärjestelmien kehittäminen lainsäädäntötyön ytimeen.
- EU:n on oltava maailman paras paikka kehittää pelejä
- Unionille globaali johtajuus maailmanlaajuisen digitaalisen sisämarkkina-alueen luomisessa.
- Unionin on edistettävä samalla tarmolla niin Euroopan digitaalisen sisämarkkina-alueen kuin globaalien digitaalisten markkinoiden pelisääntöjen yhdenmukaistamista esimerkiksi verotuksen osalta.
- Unionin tekemät tietosuojan tason riittävyysarvioinnit luovat hyvän perustan samanmielisten maiden ryhmälle globaalin digitaalisen vapaakauppa-alueen luomiselle.
- Unionin on panostettava enemmän eurooppalaisten arvojen puolustamiseen kansainvälissä organisaatioissa kuten standardisointijärjestöissä.
- Kauppaneuvotteluissa unionin on turvattava vähintään riittävät resurssit pk-yritysten palvelupisteiden luomiselle ja rakennettava yhteiset ohjeistukset kolmansien maiden kanssa säädösympäristöjen ristiriitojen aiheuttamien digitaalisen kaupanesteiden ylittämiselle.
- Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen mahdolliseksi.
- Unionin on tehtävä digitaalisen arvoketjun hiilijalanjälki läpinäkyväksi myös arvoketjun alkupäässä. Tämä edellyttää datakeskusten digitaalisten jakelualustojen ja muiden digitaalisten palveluntarjoajien hiilijalanjäljen läpinäkyvyyttä.
- Unionin on lisättävä panostuksiaan datakeskusten energiatehokkuuden lisäämiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
- Digitaalisen kasvun mahdollistava verkkoinfrastruktuuri.
- Unionin on turvattava kaikessa lainsäädännössään tietoverkkojen neutraliteetti.
- Unionin ja sen jäsenvaltioiden on otettava mallia Suomesta ja investoitava enemmän teleoperaattorimarkkinoiden ja verkkoinfrastruktuurin kehittämiseen ja siten taattava pääsy kohtuuhintaiseen ja rajoittamattomaan mobiilidataan kaikille unionin kansalaisille.
- Eurooppalaisten pelinkehittäjien (perus)oikeudet alusta- ja data-arvoketjun sääntelyn ohjenuoraksi.
- Kaikkien digitaalisten jakelualustojen on kunnioitettava eurooppalaisia perusoikeuksia.
- Kaiken alustasensuurin on oltava täysin läpinäkyvää.
- Alustojen on aina taattava pääsy dataan, jota pelinkehittäjät tarvitsevat lainsäädännöllisten velvoitteidensa noudattamiseen EU:ssa.
- Kaikkien pilvipelijakelualustojen on aina tarjottava pelinkehittäjille pääsy heidän omaan käyttäjädataansa. Pelaajilla, ei teknologiajäteillä, on oltava valta itse päättää, haluavatko he jakaa henkilödataansa pelinkehittäjien kanssa vai eivät.
- Portinvartija-alustojen on turvattava myös harrastelijapelinkehittäjien oikeudet julkaista ilmaispelinsä suurelle yleisölle, vaikka he eivät olisi arvonlisäverovelvollisia tai rekisteröityneitä elinkeinonharjoittajia.
- Unionille globaali johtajuus maailmanlaajuisen digitaalisen sisämarkkina-alueen luomisessa.
Suomen pelialan EU-vaaliohjelma perustuu European Games Developer Federation (EGDF) -järjestön Eurovaaliohjelmaan, joka on saatavilla englanniksi EGDF:n kotisivulla.