Suomen peliala on suomalaisen sisältö- ja kulttuurituotannon menestystarina. Peliala on kasvanut 25 vuodessa pienimuotoisesta harrastustoiminnasta miljardiluokan ekosysteemiksi ja merkittäväksi veronmaksajaksi. Viimeisen kymmenen vuoden taloudellisesta menestyksestä huolimatta peliala on tunnistanut ja tunnustanut harrastuneisuudesta ja siitä alkaneen yritystoiminnan merkityksen toimialan synnyssä ja kehityksessä.
Helmikuun 2021 lopussa tuli kuitenkin tieto, että AVEK:n jakama DigiDemo-tuki puolittuu vuonna 2021. Tämä on ikävä uutinen pelialalle, sillä Digidemo on ainoa suomalainen rahoitus, jota aloittavat peliyhtiöt ovat voineet hakea pelidemon tekemiseen. Demoa tarvitaan, jotta voidaan vakuuttaa pelin rahoittaville sijoittajille tai julkaisijoille, että tekeillä on seuraava suomalainen megahitti.
Digidemorahoituksen leikkaus iskee juuri aloittelevien yritysten pelinkehitystoimintaan ja monen lupaavan pelinkehittäjän ensimmäiseen peliprojektiin. Vasta aloittaneelle yritykselle Digidemo on ollut ainoa saatavilla oleva rahoitus. Toinen leikkauksesta kärsivä taho ovat taiteellisempia ja kokeellisempia tuotantoja tekevät pelistudiot, jotka inspiroivat pelialaa laajemmin ja monipuolistavat tarjolla olevien pelien maailmankuvaa ja tarinankerrontaa. Pelialan rahoitusmallit eivät suosi uutta luovia nuoria studioita vaan valtavirtaisempaa tekemistä. Pitkällä jänteellä uuden luominen ja rohkeat sisältökokeilut ovat kuitenkin kaupallisen toiminnan ja ekosysteemin kehityksen kannalta olennaisia. Tämän todistavat niin Clash of Clansin viiksekkäät barbaarit kuin Angry Birdsin possuja ritsalla tähtäilevät linnutkin.
Peliala tarvitsee kasvaakseen ja menestyäkseen uusia ideoita ja luovuutta. Mikäli haluamme Suomen olevan pelialan johtava mallimaa, tarvitsemme rahoitusmuotoja, joilla tukea luovuutta, kokeilua ja innovatiivisuutta hyvin varhaisessa vaiheessa. Juuri tämän tarpeen Digidemo on ratkaissut. Ainoana Suomessa.