Katsaus Suomen pelialaan vuonna 2024

Vuosi 2024 ei ollut pelialalle maailmanlaajuisesti helppo, ja vaikean vuoden vaikutukset näkyivät myös Suomessa. Muutamat studiot sulkivat ovensa ja irtisanomisia tapahtui erityisesti pienissä ja keskisuurissa studioissa. Irtisanottujen määrä jäi kuitenkin varsin pieneksi toimialan koko henkilöstöön nähden ja useat suuremmat yritykset jatkoivat edelleen henkilöstönsä kasvattamista. Isompien yritysten rekrytoinnit kompensoivat menetettyjä työpaikkoja, ja tämänhetkisen arvion mukaan toimialan kokonaistyöllistävyys kasvoi. Myös uusia peliyrityksiä perustettiin varsin  aktiivisesti. Vuoden alku oli investointien suhteen haastava, mutta tilanne parani hieman loppuvuotta kohden. Osa kehittäjistä myös saavutti merkittäviä virstanpylväitä. Metacoren Merge Mansion ylitti 55 miljoonan latauksen rajan, Critical Forcen Critical Ops saavutti 100 miljoonan latauksen rajapyykin, ja Fingersoftin Hill Climb Racing -sarja rikkoi  2,5 miljardin latauksen rajan, tehden siitä toiseksi ladatuimman suomalaisen pelisarjan heti Rovion Angry Birdsin jälkeen.

Mobiilipelit ovatkin edelleen keskeinen osa suomalaista pelialaa, ja ehdoton valtaosa liikevaihdosta syntyy vahvoista, pitkäikäisistä free-to-play-mobiilipeleistä. Uusien kaupallisten pelijulkaisujen määrä on pysynyt pienenä, ja alustavien tilastojen mukaan 2024 oli julkaisujen määrän suhteen tilastoidun historian heikoin. Edellisten vuosien tapaan PC / Steam oli edelleen suosituin uusille julkaisuille. (Tarkennetut luvut vuodelta 2024 julkaistaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä Neogamesin Suomen pelialan raportissa.)

Vaikka mobiilipelit ovat suomalaisen pelialan peruskivi, monipuolisuus on myös olennainen osa Suomen pelitoimialaa. Maailmanluokan mobiiliosaamisen lisäksi Suomesta löytyy myös huippuluokan konsoli- ja PC-kehittäjiä, kuten Remedy Entertainment ja Housemarque, sekä joukko vahvoja pienempiä pelinkehittäjiä. Hieman uudenlaista lähestymistapaa edustavat mm. Return Entertainmentin pilvipohjaiset pelit ja älytelevisiot pelialustoina, Mainframe Industriesin pilvipohjainen MMO Pax Dei, sekä Social Firstin tuleva mobiili- ja PC-sosiaalinen sandbox-MMO Nexus Station. Rovion Angry Birds -brändi laajeni autoihin Google Built-In -toiminnon kautta, ja Angry Birds 3 -elokuva näkyy jo horisontissa. Tekoäly näyttelee jo nyt merkittävää roolia suomalaisessakin pelikehityksessä. Lähes kaikki peliyritykset ovat integroineet tekoälytyökalut osaksi tuotantolinjaansa, mutta jotkut yritykset ovat vieneet tekoälyn käytön askelta pidemmällä, osaksi pelaajakokemusta. Näistä esimerkkinä vaikkapa BitMagic ja Channel37.

Nykyisessä tiukasti kilpaillussa markkinassa erottuminen on merkittävä haaste. Vahvat immateriaalioikeudet (IP:t) ja niiden hyödyntäminen ovat tehokkaita työkaluja näkyvyyden ja kuluttajien sitouttamisen lisäämiseksi. Supercellin uusi peli Squad Busters hyödyntää tuttuja hahmoja yrityksen tunnetuista peleistä: Clash of Clans, Brawl Stars ja Hay Day.

Remedy puolestaan osoitti Alan Wake -brändin kestävyyden julkaisemalla Alan Wake 2:n, joka voitti useita arvostettuja kansainvälisiä palkinto 2024 ja valittiin myös parhaaksi kotimaiseksi peliksi Finnish Game Awards-gaalassa. Suomalaiset peliyritykset lisäsivät myös yhteistyötä ulkoisten brändien ja IP:iden kanssa. Esimerkiksi Fingersoft teki yhteistyötä LEGO:n ja Konamin Bombermanin kanssa, Supercell yhdisti voimansa SpongeBobin, Hasbron ja Pixarin kanssa, ja Rovio puolestaan teki yhteistyötä Talking Tomin kanssa.

Suomen peliala ei kuitenkaan koostu pelkästään isoista toimijoista, vaan indie-studiot ovat olennainen osa ekosysteemiämme. Harakka Studios keräsi lähes 200 000 euroa Kickstarterissa, ja Almost Humanin palkittu Legend of Grimrock (alkuperäinen julkaisu 2012) julkaistiin Nintendo Switchille.

Neogamesin panos vuonna 2024V

Vuosi 2024 oli myös Neogamesin tiimille kiireinen. Poliittinen vaikuttaminen oli vuonna 2024 keskeisessä roolissa. Julkaisimme Suomen pelialan poliittiset tavoitteet tulevia eurovaaleja varten ja tuimme työperäistä maahanmuuttoa yhteistyössä peliyritysten, Startup Foundationin, Helsingin kaupungin, Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Ekonomien kanssa. Annoimme lukuisia lausuntoja lainsäädäntöön liittyen ja mm. järjestimme poliittisille päättäjille ja ministereille vierailuja suomalaisiin pelistudioihin. Osallistuimme myös lukuisiin hallituksen työryhmien kokouksiin varmistaaksemme alan äänen kuulumisen. Yhteistyömme European Games Developer Federationin (EGDF) kanssa pysyi tiiviinä koko vuoden ajan.

Koulutuksen merkitys tulevien pelikehittäjien kasvattamisessa ja alan jatkuvuuden tukemisessa on korvaamaton. Vierailimme oppilaitoksissa ja tapahtumissa auttaaksemme nuoria siirtymään pelialalle. Osallistumme myös Gamebadges-projektiin, jonka tavoitteena on kartoittaa pelialan osaamisvaatimuksia ja sertifiointia Euroopassa. Nuorten ja uusien pelistudioiden taloudellisen tukemisen osana järjestimme huhtikuussa GetFunded24-tapahtuman.

Tiedon jakaminen on olennainen osa Neogamesin tehtävää. Lanseerasimme syksyllä Neogamesin viikottaisen uutiskirjeen ja järjestimme Lokakuussa Level Up: IP Strategies in Games -tapahtuman yhteistyössä PRH:n kanssa. Lisäksi tuimme yhteisön tiedonjakoa Exec. aamiaistilaisuuksissa (Suomen Pelinkehittäjät Ry:n toimeksiannosta) ja pienryhmien tapaamisissa (Trust & Safety -asiantuntijat, Community Manager, CEO, HR, Legal ja CFO). Toukokuussa teimme yhteistyötä Suomen Pelinkehittäjät ry:n kanssa Finnish Game Awards -tapahtuman järjestelyissä.

Kestävä kehitys on myös tärkeä osa toimintaamme. Olemme mukana Strategies – Sustainable Transition for Europe’s Game Industries-projektiss ja teemme tiivistä yhteistyötä Pelimetsän, Playing for the Planetin ja Sustainable Game Alliancen kanssa.

Suomalaisen pelialan vienti on sen elinehto, ja tiimimme matkustikin ahkerasti edustamassa alaa kansainvälisissä tapahtumissa. Tällä rintamalla vuoden 2024 suurin ponnistuksemme oli Gamescomin vienninedistämismatka, jossa järjestimme Nordic All Stars -osaston yhteistyössä Viron ja Norjan kanssa.

Katse tulevaan

Jatkuva muutos on pelialan muuttumaton piirre, mutta parina viime vuotena muutoksen tahti on kiihtynyt. Kilpailu ja haasteet ovat entisestään koventuneet, ja toimintamallit ovat muuttuneet. Tarjolla on paljon mahdollisuuksia niille, jotka ovat valmistautuneita, onnekkaita ja valmiita menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Tämä koskee myös Neogamesin omaa toimintaa.  Tulevien vuosien tavoitteenamme on palvella entistä paremmin toimialan tarpeita, jatkaa ja syventää yhteistyötä sen toimijoiden kanssa ja pysyä merkityksellisenä muutoksien keskellä. Suomen pelitoimiala rakentuu vahvalle perustalle, jossa luovuus, sitkeys ja menestys kukoistavat. Hyvä tulevaisuus rakennetaan päivä ja toimenpide kerrallaan.

Pysy ajan tasalla Suomen pelialan kuulumisista tilaamalla viikkokirjeemme: https://neogames.fi/news-and-publications/subscribe-to-weekly-news/.

Toivotamme erinomaista vuotta 2025!

Terveisin,
Neogames Finlandin tiimi