Viikon 04/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Tällä viikolla Suomen peliala – erityisesti Sam Lake ja Remedy Entertainment – sai jälleen ansaittua tunnustusta, kun heidät palkittiin Andrew Yoon Legend Awardilla.
- Pocket Gamer London -tapahtuma houkutteli paikalle useita suomalaisia pelikehittäjiä (monien muiden kansallisuuksien joukossa) osallistumaan tapahtumaan.
- Tärkeä huomio: Neogames kokoaa parhaillaan listaa vuonna 2024 julkaistavista suomalaisista peleistä ja tarvitsee kipeästi yhteisön apua varmistaakseen, että lista on kattava ja tarkka. Muistathan siis varmistaa, että pelisi on listalla mukana.
- Myös juniorikehittäjät ovat tällä viikolla huomion keskipisteessä:
- bit1-kilpailu on nyt käynnissä
- Oulun pelialan esivaiheen yrityshautomoon voi lähettää hakemuksia.
- Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, tänä viikonloppuna on Global + Finnish Game Jams -tapahtumat.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Vuosi 2024 ei ollut pelialalle maailmanlaajuisesti helppo, ja vaikean vuoden vaikutukset näkyivät myös Suomessa. Muutamat studiot sulkivat ovensa ja irtisanomisia tapahtui erityisesti pienissä ja keskisuurissa studioissa. Irtisanottujen määrä jäi kuitenkin varsin pieneksi toimialan koko henkilöstöön nähden ja useat suuremmat yritykset jatkoivat edelleen henkilöstönsä kasvattamista. Isompien yritysten rekrytoinnit kompensoivat menetettyjä työpaikkoja, ja tämänhetkisen arvion mukaan toimialan kokonaistyöllistävyys kasvoi. Myös uusia peliyrityksiä perustettiin varsin aktiivisesti. Vuoden alku oli investointien suhteen haastava, mutta tilanne parani hieman loppuvuotta kohden. Osa kehittäjistä myös saavutti merkittäviä virstanpylväitä. Metacoren Merge Mansion ylitti 55 miljoonan latauksen rajan, Critical Forcen Critical Ops saavutti 100 miljoonan latauksen rajapyykin, ja Fingersoftin Hill Climb Racing -sarja rikkoi 2,5 miljardin latauksen rajan, tehden siitä toiseksi ladatuimman suomalaisen pelisarjan heti Rovion Angry Birdsin jälkeen.
Mobiilipelit ovatkin edelleen keskeinen osa suomalaista pelialaa, ja ehdoton valtaosa liikevaihdosta syntyy vahvoista, pitkäikäisistä free-to-play-mobiilipeleistä. Uusien kaupallisten pelijulkaisujen määrä on pysynyt pienenä, ja alustavien tilastojen mukaan 2024 oli julkaisujen määrän suhteen tilastoidun historian heikoin. Edellisten vuosien tapaan PC / Steam oli edelleen suosituin uusille julkaisuille. (Tarkennetut luvut vuodelta 2024 julkaistaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä Neogamesin Suomen pelialan raportissa.)
Vaikka mobiilipelit ovat suomalaisen pelialan peruskivi, monipuolisuus on myös olennainen osa Suomen pelitoimialaa. Maailmanluokan mobiiliosaamisen lisäksi Suomesta löytyy myös huippuluokan konsoli- ja PC-kehittäjiä, kuten Remedy Entertainment ja Housemarque, sekä joukko vahvoja pienempiä pelinkehittäjiä. Hieman uudenlaista lähestymistapaa edustavat mm. Return Entertainmentin pilvipohjaiset pelit ja älytelevisiot pelialustoina, Mainframe Industriesin pilvipohjainen MMO Pax Dei, sekä Social Firstin tuleva mobiili- ja PC-sosiaalinen sandbox-MMO Nexus Station. Rovion Angry Birds -brändi laajeni autoihin Google Built-In -toiminnon kautta, ja Angry Birds 3 -elokuva näkyy jo horisontissa. Tekoäly näyttelee jo nyt merkittävää roolia suomalaisessakin pelikehityksessä. Lähes kaikki peliyritykset ovat integroineet tekoälytyökalut osaksi tuotantolinjaansa, mutta jotkut yritykset ovat vieneet tekoälyn käytön askelta pidemmällä, osaksi pelaajakokemusta. Näistä esimerkkinä vaikkapa BitMagic ja Channel37.
Nykyisessä tiukasti kilpaillussa markkinassa erottuminen on merkittävä haaste. Vahvat immateriaalioikeudet (IP:t) ja niiden hyödyntäminen ovat tehokkaita työkaluja näkyvyyden ja kuluttajien sitouttamisen lisäämiseksi. Supercellin uusi peli Squad Busters hyödyntää tuttuja hahmoja yrityksen tunnetuista peleistä: Clash of Clans, Brawl Stars ja Hay Day.
Remedy puolestaan osoitti Alan Wake -brändin kestävyyden julkaisemalla Alan Wake 2:n, joka voitti useita arvostettuja kansainvälisiä palkinto 2024 ja valittiin myös parhaaksi kotimaiseksi peliksi Finnish Game Awards-gaalassa. Suomalaiset peliyritykset lisäsivät myös yhteistyötä ulkoisten brändien ja IP:iden kanssa. Esimerkiksi Fingersoft teki yhteistyötä LEGO:n ja Konamin Bombermanin kanssa, Supercell yhdisti voimansa SpongeBobin, Hasbron ja Pixarin kanssa, ja Rovio puolestaan teki yhteistyötä Talking Tomin kanssa.
Suomen peliala ei kuitenkaan koostu pelkästään isoista toimijoista, vaan indie-studiot ovat olennainen osa ekosysteemiämme. Harakka Studios keräsi lähes 200 000 euroa Kickstarterissa, ja Almost Humanin palkittu Legend of Grimrock (alkuperäinen julkaisu 2012) julkaistiin Nintendo Switchille.
Neogamesin panos vuonna 2024V
Vuosi 2024 oli myös Neogamesin tiimille kiireinen. Poliittinen vaikuttaminen oli vuonna 2024 keskeisessä roolissa. Julkaisimme Suomen pelialan poliittiset tavoitteet tulevia eurovaaleja varten ja tuimme työperäistä maahanmuuttoa yhteistyössä peliyritysten, Startup Foundationin, Helsingin kaupungin, Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Ekonomien kanssa. Annoimme lukuisia lausuntoja lainsäädäntöön liittyen ja mm. järjestimme poliittisille päättäjille ja ministereille vierailuja suomalaisiin pelistudioihin. Osallistuimme myös lukuisiin hallituksen työryhmien kokouksiin varmistaaksemme alan äänen kuulumisen. Yhteistyömme European Games Developer Federationin (EGDF) kanssa pysyi tiiviinä koko vuoden ajan.
Koulutuksen merkitys tulevien pelikehittäjien kasvattamisessa ja alan jatkuvuuden tukemisessa on korvaamaton. Vierailimme oppilaitoksissa ja tapahtumissa auttaaksemme nuoria siirtymään pelialalle. Osallistumme myös Gamebadges-projektiin, jonka tavoitteena on kartoittaa pelialan osaamisvaatimuksia ja sertifiointia Euroopassa. Nuorten ja uusien pelistudioiden taloudellisen tukemisen osana järjestimme huhtikuussa GetFunded24-tapahtuman.
Tiedon jakaminen on olennainen osa Neogamesin tehtävää. Lanseerasimme syksyllä Neogamesin viikottaisen uutiskirjeen ja järjestimme Lokakuussa Level Up: IP Strategies in Games -tapahtuman yhteistyössä PRH:n kanssa. Lisäksi tuimme yhteisön tiedonjakoa Exec. aamiaistilaisuuksissa (Suomen Pelinkehittäjät Ry:n toimeksiannosta) ja pienryhmien tapaamisissa (Trust & Safety -asiantuntijat, Community Manager, CEO, HR, Legal ja CFO). Toukokuussa teimme yhteistyötä Suomen Pelinkehittäjät ry:n kanssa Finnish Game Awards -tapahtuman järjestelyissä.
Kestävä kehitys on myös tärkeä osa toimintaamme. Olemme mukana Strategies – Sustainable Transition for Europe’s Game Industries-projektiss ja teemme tiivistä yhteistyötä Pelimetsän, Playing for the Planetin ja Sustainable Game Alliancen kanssa.
Suomalaisen pelialan vienti on sen elinehto, ja tiimimme matkustikin ahkerasti edustamassa alaa kansainvälisissä tapahtumissa. Tällä rintamalla vuoden 2024 suurin ponnistuksemme oli Gamescomin vienninedistämismatka, jossa järjestimme Nordic All Stars -osaston yhteistyössä Viron ja Norjan kanssa.
Katse tulevaan
Jatkuva muutos on pelialan muuttumaton piirre, mutta parina viime vuotena muutoksen tahti on kiihtynyt. Kilpailu ja haasteet ovat entisestään koventuneet, ja toimintamallit ovat muuttuneet. Tarjolla on paljon mahdollisuuksia niille, jotka ovat valmistautuneita, onnekkaita ja valmiita menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Tämä koskee myös Neogamesin omaa toimintaa. Tulevien vuosien tavoitteenamme on palvella entistä paremmin toimialan tarpeita, jatkaa ja syventää yhteistyötä sen toimijoiden kanssa ja pysyä merkityksellisenä muutoksien keskellä. Suomen pelitoimiala rakentuu vahvalle perustalle, jossa luovuus, sitkeys ja menestys kukoistavat. Hyvä tulevaisuus rakennetaan päivä ja toimenpide kerrallaan.
Pysy ajan tasalla Suomen pelialan kuulumisista tilaamalla viikkokirjeemme: https://neogames.fi/news-and-publications/subscribe-to-weekly-news/.
Toivotamme erinomaista vuotta 2025!
Terveisin,
Neogames Finlandin tiimi
Viikon 3/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 1-2/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 51/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Squad Busters on yksi iPhonen pelatuimmista peleistä!
- Fingersoftin Hill Climb Racing -pelit ovat saavuttaneet 2,5 miljardia latausta eri alustoilla.
- Resistance Games lopettaa toimintansa.
- Ray Browser on saanut päätökseen uuden rahoituskierroksen tuodakseen korkealaatuiset pelikokemukset verkkoon!
- Nasdaq onnittelee Expa Game Business Cooperativea ja Digi & Game Centeriä asemastaan maailman pohjoisimpana Unreal Authorized Training Centeriksi.
- Business Finland julkistaa T&K-rahoituksen luovien alojen liiketoiminnan vauhdittamiseen.
- Pelitutkimuksen vuosikirja 2024 on julkaistu
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 49-50/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Supercellin Squad Busters voitti iPad Game of the Year 2024 -palkinnon
- Nitro Gamesilta tulossa peli PC:lle – Autogun Heroes: Supercharged
- RANELA GAMES:n Finnish Cottage Simulatorista artikkeli Ylellä.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 48/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 47/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Avek DigiDemo -rahoituspäätökset on tehty. Useat suomalaiset pelistudiot saivat avustusta
- Adjective Animal: Meal Ordeal
- Black Smoke Studios: Rite
- Depictum: Bear Bones
- Dreamloop Games: Alma video game demo
- Glitch Hammer: Get Colossal Demo
- Kalla Gameworks: Anabiosis Demo
- Kinocompany Finland
- Kuura Playhouse: PuckOFF: Gladiators
- MeatBat Games: Colors Of The Fall
- Platonic Partnership: Ivory Tower game demo
- Please Be Patient: Surge Protector
- Red Stage Entertainment: Purrsuit of Happiness demo
- Ten Thousand Hearts: Full Motion Voyeur
- Transparent Eyeball: Art Escape game– Fortnite Creative
- Tree Men Games: Pako 4 demo.
- Win or Learn: Delearnia: Natural Numbers
- Zaibatsu Interactive: Cloaks & Daggers
- Quicksave julkistaa QSAppin, joka tekee WebGL helpommin saavutettavan no-code-editorien avulla.
- Peter Vesterbacka, entinen Rovion CMO (Angry Birds), ja teknologia-alan konkari Kustaa Valtonen sijoittavat Snorbleen vastaperustetun FinestLove VC kautta.
- New York Game Awards myöntää Remedy Entertainmentin Sam Lakelle Legend Award -palkinnon.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 46/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Bit Odd on kerännyt 17 miljoonaa euroa (18 miljoonaa dollaria) sijoituskierroksella.
- Segan puolivuotistulokset nousivat 22 % peliliikevaihdon kasvun myötä – Sega mainitsi myös, että Rovion myynnin kirjaaminen edisti myynnin kasvua.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 45/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Angry Birds yhdistää voimansa Talking Tomin kanssa monialustaisessa crossover-yhteistyössä
- Redhill Games solmii kumppanuuden Liquid Swordsin kanssa
- Supercell perustaa Lontooseen studion hankkimalla Space Apen kokonaan omistukseensa
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.