Viikon 08/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Vaikka osa suomalaisista on tällä viikolla nauttinut hiihtolomastaan, Suomen peliala ei lepää ja isoja uutisia on tälläkin viikolla. Remedy Entertainmentin Sami Järvi vastaanottaa tänä vuonna arvostetun Lifetime Achievement Awardin Game Developers Choice Awards 2025 -gaalassa tunnustuksena hänen merkittävistä saavutuksistaan (Paljon onnea!). Nitro Games puolestaan ilahduttaa ilmoittamalla ennätyksellisestä 12,3 miljoonan dollarin liikevaihdosta vuodelta 2024. Muutoksen tuulia on ilmassa, sillä Fingersoftin operatiivinen johtaja Ville Rauma on ilmoittanut lähtevänsä yhtiöstä. Mukavia hiihtolomia niille, joilla loma on vasta alkamassa.
Seuraa suomalaisen pelialan ajankohtaisia tapahtumia liittymällä PlayFinland Facebook-ryhmään ja auta meitä pysymään ajan tasalla jakamalla siellä alan uutisia!
Tilaa Neogamesin englanninkielinen viikkokirje suoraan sähköpostiisi täältä.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 07/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Tällä viikolla suomalaisesta pelialasta kuuluu jälleen suuria uutisia: Supercellräjäytti pankin mobiilimarkkinoilla ilmoittamalla huikeasta 3 miljardin dollarin liikevaihdosta vuodelle 2024. Housemarque on julkistanut seuraavan pelinsä, Sarosin, joka julkaistaan vuonna 2026 ja jatkaa studion vahvaa linjaa laadukkaiden ja korkeaprofiilisten konsolijulkaisujen parissa. Myös Remedy Entertainmentilla on hyviä uutisia – Alan Wake 2 on kattanut kehityskustannuksensa, ja yhtiön vuosittainen liikevaihto on kasvanut 49 %.
Seuraa suomalaisen pelialan ajankohtaisia tapahtumia liittymällä PlayFinland Facebook-ryhmään ja auta meitä pysymään ajan tasalla jakamalla siellä alan uutisia!
Tilaa Neogamesin englanninkielinen viikkokirje suoraan sähköpostiisi täältä.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 06/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Suomalainen peliala osoittaa monimuotoisuutensa pelikehityksessä eri alustoilla ja erikokoisten kehittäjästudioiden keskuudessa. Indie-kehittäjät ovat vahvasti esillä, muun muassa End-all Entertainment—viime vuoden IGDA Finland -apurahan saaja—julkaisi Paradigm Island -pelin demon, ja suomalaiset kehittäjät muodostivat lähes 10 % Global Game Jam 2025 -tapahtuman osallistujista ja peleistä. Samaan aikaan alan iso toimija pitävät pintansa: Supercell raportoi Hay Dayn käyttäjäaktiivisuuden kasvaneen 12 vuoden jälkeen, ja Metacore vahvistaa asemaansa casual- ja Merge2-pelien johtavana mittapuuna. Eri alustoista puheen ollen: Ridge Racer 64 saapuu Nintendo Switch Onlineen. Alan Wake 2:n tuki Mega Geometry Technologylle on selkeä todiste Suomen vahvasta teknologisesta osaamisesta. Lopuksi historian havinaa: Harvinainen keräilykappale Uuno Turhapuro muuttaa maalle -pelistä, jonka Pasi Hytönen suunnitteli Commodore 64:lle vuonna 1986, on tullut myyntiin 2 000 euron hintalapulla. Vain 2 000 kappaleen alkuperäistuotannolla, tämä lähes 40-vuotias peli on todellinen harvinaisuus.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 05/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Suomalainen peliyhtiö Fingersoft vaihtaa toimitusjohtajaa
- Neogames kokoaa parhaillaan listaa vuonna 2024 julkaistavista suomalaisista peleistä ja tarvitsee kipeästi yhteisön apua varmistaakseen, että lista on kattava ja tarkka. Muistathan siis varmistaa 7 helmikuuta mennessä, että pelisi on listalla mukana.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 04/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Tällä viikolla Suomen peliala – erityisesti Sam Lake ja Remedy Entertainment – sai jälleen ansaittua tunnustusta, kun heidät palkittiin Andrew Yoon Legend Awardilla.
- Pocket Gamer London -tapahtuma houkutteli paikalle useita suomalaisia pelikehittäjiä (monien muiden kansallisuuksien joukossa) osallistumaan tapahtumaan.
- Tärkeä huomio: Neogames kokoaa parhaillaan listaa vuonna 2024 julkaistavista suomalaisista peleistä ja tarvitsee kipeästi yhteisön apua varmistaakseen, että lista on kattava ja tarkka. Muistathan siis varmistaa, että pelisi on listalla mukana.
- Myös juniorikehittäjät ovat tällä viikolla huomion keskipisteessä:
- bit1-kilpailu on nyt käynnissä
- Oulun pelialan esivaiheen yrityshautomoon voi lähettää hakemuksia.
- Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, tänä viikonloppuna on Global + Finnish Game Jams -tapahtumat.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Vuosi 2024 ei ollut pelialalle maailmanlaajuisesti helppo, ja vaikean vuoden vaikutukset näkyivät myös Suomessa. Muutamat studiot sulkivat ovensa ja irtisanomisia tapahtui erityisesti pienissä ja keskisuurissa studioissa. Irtisanottujen määrä jäi kuitenkin varsin pieneksi toimialan koko henkilöstöön nähden ja useat suuremmat yritykset jatkoivat edelleen henkilöstönsä kasvattamista. Isompien yritysten rekrytoinnit kompensoivat menetettyjä työpaikkoja, ja tämänhetkisen arvion mukaan toimialan kokonaistyöllistävyys kasvoi. Myös uusia peliyrityksiä perustettiin varsin aktiivisesti. Vuoden alku oli investointien suhteen haastava, mutta tilanne parani hieman loppuvuotta kohden. Osa kehittäjistä myös saavutti merkittäviä virstanpylväitä. Metacoren Merge Mansion ylitti 55 miljoonan latauksen rajan, Critical Forcen Critical Ops saavutti 100 miljoonan latauksen rajapyykin, ja Fingersoftin Hill Climb Racing -sarja rikkoi 2,5 miljardin latauksen rajan, tehden siitä toiseksi ladatuimman suomalaisen pelisarjan heti Rovion Angry Birdsin jälkeen.
Mobiilipelit ovatkin edelleen keskeinen osa suomalaista pelialaa, ja ehdoton valtaosa liikevaihdosta syntyy vahvoista, pitkäikäisistä free-to-play-mobiilipeleistä. Uusien kaupallisten pelijulkaisujen määrä on pysynyt pienenä, ja alustavien tilastojen mukaan 2024 oli julkaisujen määrän suhteen tilastoidun historian heikoin. Edellisten vuosien tapaan PC / Steam oli edelleen suosituin uusille julkaisuille. (Tarkennetut luvut vuodelta 2024 julkaistaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä Neogamesin Suomen pelialan raportissa.)
Vaikka mobiilipelit ovat suomalaisen pelialan peruskivi, monipuolisuus on myös olennainen osa Suomen pelitoimialaa. Maailmanluokan mobiiliosaamisen lisäksi Suomesta löytyy myös huippuluokan konsoli- ja PC-kehittäjiä, kuten Remedy Entertainment ja Housemarque, sekä joukko vahvoja pienempiä pelinkehittäjiä. Hieman uudenlaista lähestymistapaa edustavat mm. Return Entertainmentin pilvipohjaiset pelit ja älytelevisiot pelialustoina, Mainframe Industriesin pilvipohjainen MMO Pax Dei, sekä Social Firstin tuleva mobiili- ja PC-sosiaalinen sandbox-MMO Nexus Station. Rovion Angry Birds -brändi laajeni autoihin Google Built-In -toiminnon kautta, ja Angry Birds 3 -elokuva näkyy jo horisontissa. Tekoäly näyttelee jo nyt merkittävää roolia suomalaisessakin pelikehityksessä. Lähes kaikki peliyritykset ovat integroineet tekoälytyökalut osaksi tuotantolinjaansa, mutta jotkut yritykset ovat vieneet tekoälyn käytön askelta pidemmällä, osaksi pelaajakokemusta. Näistä esimerkkinä vaikkapa BitMagic ja Channel37.
Nykyisessä tiukasti kilpaillussa markkinassa erottuminen on merkittävä haaste. Vahvat immateriaalioikeudet (IP:t) ja niiden hyödyntäminen ovat tehokkaita työkaluja näkyvyyden ja kuluttajien sitouttamisen lisäämiseksi. Supercellin uusi peli Squad Busters hyödyntää tuttuja hahmoja yrityksen tunnetuista peleistä: Clash of Clans, Brawl Stars ja Hay Day.
Remedy puolestaan osoitti Alan Wake -brändin kestävyyden julkaisemalla Alan Wake 2:n, joka voitti useita arvostettuja kansainvälisiä palkinto 2024 ja valittiin myös parhaaksi kotimaiseksi peliksi Finnish Game Awards-gaalassa. Suomalaiset peliyritykset lisäsivät myös yhteistyötä ulkoisten brändien ja IP:iden kanssa. Esimerkiksi Fingersoft teki yhteistyötä LEGO:n ja Konamin Bombermanin kanssa, Supercell yhdisti voimansa SpongeBobin, Hasbron ja Pixarin kanssa, ja Rovio puolestaan teki yhteistyötä Talking Tomin kanssa.
Suomen peliala ei kuitenkaan koostu pelkästään isoista toimijoista, vaan indie-studiot ovat olennainen osa ekosysteemiämme. Harakka Studios keräsi lähes 200 000 euroa Kickstarterissa, ja Almost Humanin palkittu Legend of Grimrock (alkuperäinen julkaisu 2012) julkaistiin Nintendo Switchille.
Neogamesin panos vuonna 2024V
Vuosi 2024 oli myös Neogamesin tiimille kiireinen. Poliittinen vaikuttaminen oli vuonna 2024 keskeisessä roolissa. Julkaisimme Suomen pelialan poliittiset tavoitteet tulevia eurovaaleja varten ja tuimme työperäistä maahanmuuttoa yhteistyössä peliyritysten, Startup Foundationin, Helsingin kaupungin, Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Ekonomien kanssa. Annoimme lukuisia lausuntoja lainsäädäntöön liittyen ja mm. järjestimme poliittisille päättäjille ja ministereille vierailuja suomalaisiin pelistudioihin. Osallistuimme myös lukuisiin hallituksen työryhmien kokouksiin varmistaaksemme alan äänen kuulumisen. Yhteistyömme European Games Developer Federationin (EGDF) kanssa pysyi tiiviinä koko vuoden ajan.
Koulutuksen merkitys tulevien pelikehittäjien kasvattamisessa ja alan jatkuvuuden tukemisessa on korvaamaton. Vierailimme oppilaitoksissa ja tapahtumissa auttaaksemme nuoria siirtymään pelialalle. Osallistumme myös Gamebadges-projektiin, jonka tavoitteena on kartoittaa pelialan osaamisvaatimuksia ja sertifiointia Euroopassa. Nuorten ja uusien pelistudioiden taloudellisen tukemisen osana järjestimme huhtikuussa GetFunded24-tapahtuman.
Tiedon jakaminen on olennainen osa Neogamesin tehtävää. Lanseerasimme syksyllä Neogamesin viikottaisen uutiskirjeen ja järjestimme Lokakuussa Level Up: IP Strategies in Games -tapahtuman yhteistyössä PRH:n kanssa. Lisäksi tuimme yhteisön tiedonjakoa Exec. aamiaistilaisuuksissa (Suomen Pelinkehittäjät Ry:n toimeksiannosta) ja pienryhmien tapaamisissa (Trust & Safety -asiantuntijat, Community Manager, CEO, HR, Legal ja CFO). Toukokuussa teimme yhteistyötä Suomen Pelinkehittäjät ry:n kanssa Finnish Game Awards -tapahtuman järjestelyissä.
Kestävä kehitys on myös tärkeä osa toimintaamme. Olemme mukana Strategies – Sustainable Transition for Europe’s Game Industries-projektiss ja teemme tiivistä yhteistyötä Pelimetsän, Playing for the Planetin ja Sustainable Game Alliancen kanssa.
Suomalaisen pelialan vienti on sen elinehto, ja tiimimme matkustikin ahkerasti edustamassa alaa kansainvälisissä tapahtumissa. Tällä rintamalla vuoden 2024 suurin ponnistuksemme oli Gamescomin vienninedistämismatka, jossa järjestimme Nordic All Stars -osaston yhteistyössä Viron ja Norjan kanssa.
Katse tulevaan
Jatkuva muutos on pelialan muuttumaton piirre, mutta parina viime vuotena muutoksen tahti on kiihtynyt. Kilpailu ja haasteet ovat entisestään koventuneet, ja toimintamallit ovat muuttuneet. Tarjolla on paljon mahdollisuuksia niille, jotka ovat valmistautuneita, onnekkaita ja valmiita menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Tämä koskee myös Neogamesin omaa toimintaa. Tulevien vuosien tavoitteenamme on palvella entistä paremmin toimialan tarpeita, jatkaa ja syventää yhteistyötä sen toimijoiden kanssa ja pysyä merkityksellisenä muutoksien keskellä. Suomen pelitoimiala rakentuu vahvalle perustalle, jossa luovuus, sitkeys ja menestys kukoistavat. Hyvä tulevaisuus rakennetaan päivä ja toimenpide kerrallaan.
Pysy ajan tasalla Suomen pelialan kuulumisista tilaamalla viikkokirjeemme: https://neogames.fi/news-and-publications/subscribe-to-weekly-news/.
Toivotamme erinomaista vuotta 2025!
Terveisin,
Neogames Finlandin tiimi
Viikon 3/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 1-2/2025 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 51/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Squad Busters on yksi iPhonen pelatuimmista peleistä!
- Fingersoftin Hill Climb Racing -pelit ovat saavuttaneet 2,5 miljardia latausta eri alustoilla.
- Resistance Games lopettaa toimintansa.
- Ray Browser on saanut päätökseen uuden rahoituskierroksen tuodakseen korkealaatuiset pelikokemukset verkkoon!
- Nasdaq onnittelee Expa Game Business Cooperativea ja Digi & Game Centeriä asemastaan maailman pohjoisimpana Unreal Authorized Training Centeriksi.
- Business Finland julkistaa T&K-rahoituksen luovien alojen liiketoiminnan vauhdittamiseen.
- Pelitutkimuksen vuosikirja 2024 on julkaistu
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.
Viikon 49-50/2024 uutisina suomalaiseen pelialaan liittyen:
- Supercellin Squad Busters voitti iPad Game of the Year 2024 -palkinnon
- Nitro Gamesilta tulossa peli PC:lle – Autogun Heroes: Supercharged
- RANELA GAMES:n Finnish Cottage Simulatorista artikkeli Ylellä.
Uutisista tehdään laajempi englanninkielinen koonti, jonka voit lukea täällä.