Suomen peliala juhli menestystä hillitysti sukkasillaan

Viime vuonna yhdeksän prosenttia kasvanut ja pandemiasta toistaiseksi erinomaisesti selvinnyt Suomen peliala juhli tänään menestyksekästä vuottaan Supercellin toimitiloissa Helsingissä.

Illan voitokkain tiimi oli Nolla Games omaperäisellä pelillään Noita. Se oli illan tuplavoittaja saadessaan illan pääpalkinnon eli Vuoden 2020 kotimaisen pelin lisäksi Vuoden 2020 tietokone- ja konsolipelin palkinnon.

Gaalaillan aikana jaettiin useita muitakin perinteisiä palkintoja ja muita tunnustuksia. Pelinkehittäjien kansainvälisen järjestön IGDA:n Suomen osasto, IGDA Finland ry, palkitsi vuoden 2020 vapaaehtoisena Joni Finnen. IGDA Finlandin elämäntyöpalkinto meni Suomen IGDA:n entiselle ja kansainvälisen IGDA:n nykyiselle puheenjohtajalle Natasha Skultille. Aiemmin pidetyn korkeakoulujen Bit1-pelikilpailun pääpalkinto luovutettiin Script Deprivedille, jonka peli DreamScript voitti kilpailun viime keväänä. Vuoden tulokkaana palkittiin Boom Corp, luovasta saavutuksesta sai tunnustuksen Action Squad Studios ja vuoden mobiilipeliksi valittiin Metacoren Merge Mansion.

Perinteikäs The Finnish Game Awards -palkintogaala järjestettiin uudenlaisella hybridimallilla. Sadan hengen pukugaala järjestettiin peliyhtiö Supercellin puisessa uudisrakennuksessa Helsingin Jätkäsaaressa. Tänä vuonna kutsuvieraslista koostui lähes kokonaan suomalaisten pelistudioiden henkilökunnasta. Gaalan pääjärjestäjä Suomen Pelinkehittäjät ry halusi tarjota jäsenilleen mahdollisuuden tavata ja juhlia pitkän pandemian aiheuttaman tapahtumatauon jälkeen. Paikalla ollut gaalaväki juhli kotoisasti sukkasillaan startup-tyyliin, kun samaan aikaan gaala esitettiin myös YouTubessa suorana videostriiminä.

Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen Pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Vuoden 2021 peligaalaa sponsoroivat Supercell, Boom Corp, Colossal Order, Electronic Arts Finland, Fingersoft, Housemarque, Lightneer, Metacore Games, Next Games, Seepia Games, Seriously Digital Entertainment, Skunkworks Games, Small Giant GamesSupremacy Games, Ubisoft RedLynx ja Zaibatsu Interactive.

Gaalajuhlallisuudet ovat katsottavissa myös YouTube-videotallenteena osoitteessa https://youtu.be/nYvF_F8d4LU.

 

Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat:

IGDA:n Vuoden vapaaehtoinen 2020 (Volunteer of the Year 2020): Joni Finne

IGDA:n toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön ja tänä vuonna perinteisen Volunteer of the Year -palkinnon sai Joni Finne. Hän on toiminut mm. IGDA:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2018.

IGDA:n Elämäntyö-palkinto (Lifetime Achievement): Natasha Skult

Natasha Skult on toiminut Suomen IGDA:ssa jo vuosia ja hänet nimitettiin 2021 huhtikuussa kansainvälisen IGDA:n hallituksen puheenjohtajaksi. Natasha on myös ollut aktiivisesti mukana IGDA:n alle 18 vuotiaille suunnatussa IGDA Future toiminnan kehityksessä.

Vuoden 2020 tulokas (Rookie of the Year 2020): Boom Corp

Boom Corp on 10 henkeä työllistävä tamperelainen pelistudio, joka on julkaissut Boom Slingers -mobiilipelin. Peli on saavuttanut lyhyessä ajassa miljoonayleisön ja yhtiö keräsi myös yli 1,5 miljoonan euron rahoituksen tänä vuonna.

Vuoden 2020 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2020): Iron Danger / Action Squad Studios

Iron Danger on helsinkiläisen Action Squad Studiosin kehittämä ja Daedalic Entertainmentin julkaisema taktinen roolipeli. Se on ottanut paljon inspiraatiota suomalaisesta kulttuuriperimästä ja erityisesti Kalevalasta.

Vuoden 2020 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2020): Noita / Nolla Games

PC-tietokoneille julkaistu omaperäinen, retromainen ja armottoman vaikea Noita on valloittanut niin arvostelijoiden kuin pelaajienkin sydämet ympäri maailman.

Vuoden 2020 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2020): Merge Mansion / Metacore Games

Aiemmin älykelloille pelejä tehnyt helsinkiläinen Metacore Games vaihtoi kehityssuuntaa ja nimeä vuonna 2020. Mobiilipeleihin keskittyminen kannatti, sillä esikoispeli Merge Mansion on ollut merkittävä hitti, jota on ladattu jo yli 10 miljoonaa kertaa.

Pääpalkinto: Vuoden 2020 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2020): Noita / Nolla Games

PC-tietokoneille julkaistu omaperäinen, retromainen ja armottoman vaikea Noita on valloittanut niin arvostelijoiden kuin pelaajienkin sydämet ympäri maailman.

 

Lisätietoja

Neogames Finland ry / KooPee Hiltunen / 040-5324176 / koopee@neogames.fi

Kuvia: https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_vh9Y_GH3_C9Je8LYg7g?e=Ic17Yl

 

Suomen peliala

Suomen peliala ylsi vuonna 2020 jo kuudennen kerran peräkkäin yli kahden miljardin euron liikevaihtoon. Vuoden 2020 liikevaihto kasvoi edellisvuodesta yhdeksän prosenttia 2,4 miljardiin euroon ja tulosta syntyi peräti puoli miljardia euroa. Vuonna 2020 pelialan aiemmat haasteet jatkuivat ja korostuivat joiltain osin. Pula osaavasta työvoimasta ja etätyön haasteet sekä luovassa työssä että liiketoiminnan kehittämisessä ovat aiheuttaneet viivytyksiä ja vaikeuksia uusien pelien valmiiksi saattamisessa. Täysin uusia pelejä syntyi vuonna 2020 noin sata. Suomen pelialan “hyvinvoiva keskiluokka” on kasvanut merkittävästi ja vuoden 2020 lopussa Suomen kahdesta sadasta pelistudiosta peräti 46 studiota ylsi jo yli miljoonan euron liikevaihtoon. Suomalainen peliala työllisti 3 600 työntekijää vuonna 2020. Suomi on edelleen maailmanlaajuisesti erittäin houkutteleva peliteollisuuden keskus. Suomen pelialan tuorein raportti löytyy uudesta osoitteesta www.playfinland.fi.