Kannanotto englannin hyväksymisestä viranomaiskieleksi

Peliala tukee Ohjelmistoyrittäjien ehdotusta englannin hyväksymisestä viranomaiskieleksi
Suomen pelialan kattojärjestö Neogames Finland ry. liittyy englannin kielen pilotointia viranomaiskielenä ehdottavien tahojen joukkoon. Neogamesin näkemyksen mukaan englannin kielen hyväksyminen viralliseksi asiointikieleksi muiden kielien rinnalle lisäisi Suomen houkuttelevuutta ja parantaisi osaltaan ulkomaisen työvoiman saantia.
Suomen pelialan yritykset investoivat vuosittain merkittäviä summia ulkomaalaisten huippuosaajien houkuttelemiseen maahan. Englanti on jo nyt de facto työkieli useissa pelialan yrityksissä ja toimialan kasvun myötä suomen kieltä taitamattomien työntekijöiden määrä kasvaa. Uudelle veronmaksajalle esimerkiksi kielen hankaloittama viranomaisasiointi on väärä tervetulotoivotus. Asiantilan korjaamiseksi suomalaisten viranomaisten tulisi siis vähintäänkin kääntää ainakin kaikki keskeisimmät asiakirjansa ja ohjeistuksensa suomesta myös englanniksi. Parhaiten tämä on toteutettavissa säätämällä englannista oma kielilakinsa, jossa saamen kielilakia mukaillen yksittäisille kunnille annetaan mahdollisuus ottaa englanti viranomaiskielekseen suomen, ruotsin tai saamen rinnalle.
Euroopan laajuinen kilpailu yrityksistä on siirtymässä verokilpailusta kilpailuun parhaista yrityksille suunnatuista tukitoiminnoista. Tässä kilpailussa pärjäävät vain ne maat, jotka tarjoavat yrityksille palveluitaan englanniksi ja jotka tekevät osaavan työvoiman maahanmuutosta mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Suomessa on yhä kasvava määrä englanniksi toimivia start-up –yrittäjiä ja aivan erityisen tärkeää englannin käyttöönotto viranomaiskielenä on pääkaupunkiseudulla, missä maailman kärkiosaamista Suomeen tuovat pelialan yritykset pääsääntöisesti jo toimivat. Se pääkaupunkiseudun kunnista, joka ensimmäisenä ottaa englannin viranomaiskielekseen, nousee myös samalla erityisen houkuttelevaksi kotikunnaksi kansainvälisillä markkinoilla toimiville kasvuyrityksille.